Buzdítás

Ne legyetek semmiben sem aggodalmaskodók,
hanem minden helyzetben,
hálaadással végzett imádságban és könyörgésben terjesszétek a kéréseiteket Isten elé!
Filippi 4,6

2012. január 9., hétfő

Ki kér egy fokhagymás piritóst?


Tenném fel a kérdést egy szombat reggel.
De azt hallanám, hogy "Drágám, ma fokhagymakrémlevest készítsél!"

Ugyanis, a mi kis családunk nagyon-nagyon szereti ezt a mások által bűzösnek mondott fűszert.
El is tűnődtem rajta,hogyan tudnám megoldani, hogy legyen házi fokhagymánk is.
Mert időről-időre sajnos olyan fokhagymát lehet kapni, melynek fele már száraz,vagy belül semmi sincs..
Most olyat kaptam a zöldségesnél, amit én mammut fokhagymának neveztem el magamban, és első gondolatom az volt , hogy vajon mennyi esélyem van arra, hogy ez is valami génmanipulált zöldség-e. Ezt azonban el is vetettem, mert úgy emlékszem, ilyesmit már nem lehet árusítani hazánkban.
Tehát a lényeg az, hogy utánajártam, hogyan lehet eme finom növényt termeszteni.


A magyar változat nem magról szaporodik, hanem gerezdeket dugnak le ősszel a földbe, 10 cm-re egymástól, és miután átteleltek, tavasszal elkezdenek fejlődni. Talajra egyáltalán nem érzékeny, sőt, pont az "riasztja" , ha trágyázott a talaj. 20-25 cm-es sortávolságra kell ültetni egymástól, és nem kell állandóan locsolni.
Kiterjedt gyökérzete van, és fel tudja szívni a talajban levő vizet, és elraktározni.

(Telepítése megfontolandó, mikor egy kiló 1240 forintba is belekerülhet..../ez kb 30-34 fej/... az én mammutjaimból elég tíz fej is egy kilóhoz.)

 A modern orvostudomány igazolta a fokhagyma vérnyomás csökkentő, baktérium- vírus- és gombaellenes, emésztést elősegítő, bélfertőtlenítő, bélféregűző, epe- és májműködést elősegítő hatását./forrás/

Sok országban termesztik, ezért nem hungarikum, de Magyarországhoz, a magyar ízekhez ez is hozzátartozik.

Hogy mi mihez szeretjük? Például a fent említett fokhagymás piritóshoz, vagy a fokhagymás lángoshoz, a sült oldalashoz, vagy a kovászos uborka eltevéséhez. Önállóan a fokhagymakrémlevesben esszük.....

Nektek mi a kedvenc fokhagymás ételetek, vagy elszaladtok már az illatától is?

2 megjegyzés:

Fróni írta...

Nagyon szeretjük a fokhagymát! Kisfiam ha tehetné állandóan fokhagymás pirítóst enne...miután megtudta, hogy Egyiptomban is azt ették azok,akik a piramisokat építették! A blogomon találsz egy egész részletes leírást a fokhagymáról, mert ahogy mondtam mi nagyon szeretjük!
A termesztéssel kapcsolatban csak annyit, hogy tényleg jobb ősszel ledugni a kis fejeket, mert az sokkal szebb lesz, mint amit tavasszal ültetünk.
Én lecsúsztam az ősszel róla-remélem az idén már sikerül raknom. :)

Cinó Anyci írta...

Mi is imádjuk, én a fokis öntetet szeretem, a Brassói és a Gyros husi mellé is szoktam csinálni. A fokis piritós az egyik kedvencem, de van egy jó melegszendvics receptem is.
Tejföl, reszelt foki, reszelt sajt, csemege kukorica. Összekeverni, állaga sűrű legyen, és rákenni a kenyérre, uzsgyi a sütőbe, tetejére még egy kis sajt. És imádom! :D JÓ ÉTVÁGYAT FOKI IMÁDÓ BLOGOSOK! :D